Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Finns det oljefilter på Biltema till Saab 9-3 ?

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 745
    Medlem#
    9176
    Tänk vilka förutfattade meningar det finns om BILTEMAs filter och oljor.

    Min BMW 3.0S -72 körde jag 75.000 mil med innan jag sålde den. De flesta milen med BILTEMAs oljor och filter. Den mådde då alldeles utmärkt.

    Tex deras filter har har jag använt till alla mina bilar i alla tider utan problem (SAAB 9-3, BMW M5, BMW635, BMW 3.0S mfl) och har aldrig haft några problem med dessa.

    De enda produkter jag haft litet problem med är gummidetaljer som tex bränsleslangar (gummit har uppvisat sprickor efter kort tid). Fast undantag finns förstås. Tex deras vindrutetorkare har oöverträffad kvalitet till sitt pris. Dom vinner dessutom ofta oberoende tester.

    Per L

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 179
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Tänk vilka förutfattade meningar det finns om BILTEMAs filter och oljor.

    Min BMW 3.0S -72 körde jag 75.000 mil med innan jag sålde den. De flesta milen med BILTEMAs oljor och filter. Den mådde då alldeles utmärkt.
    Problemet med Biltema-grejer är att du själv måste avgöra vd som är bra och dåligt. Kan du inte det (och delen du letar efter kan ge följdskador) så bör du hålla dig till original, eftersom det då är någon annan som förhoppningsvis kontrollerat detta.

    Edit: Naturligtvis kan man komma rätt långt i att kontrollera sakerna genom att fråga på ett bra forum, som detta. Å andra sidan måste man då vara skicklig på att tolka forumsvar...

    Det finns saker som man absolut kan köpa på Biltema (som t.ex. bilbatterier) och saker man absolut inte bör köpa där (Trionic tändkassetter), samt en massa saker däremellan.

    Just oljefilter skulle jag undvika att köpa från Biltema eftersom original är så billiga i förhållande till vad de kan ställa till med om de inte fungerar ordentligt - att de är bra för sitt pris (vilket kan vara fallet, saknar information) blir lite irrelevant på grund av detta.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2016-09-10 klockan 13:50.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Tänk vilka förutfattade meningar det finns om BILTEMAs filter och oljor.

    Min BMW 3.0S -72 körde jag 75.000 mil med innan jag sålde den. De flesta milen med BILTEMAs oljor och filter. Den mådde då alldeles utmärkt.

    Tex deras filter har har jag använt till alla mina bilar i alla tider utan problem (SAAB 9-3, BMW M5, BMW635, BMW 3.0S mfl) och har aldrig haft några problem med dessa.

    De enda produkter jag haft litet problem med är gummidetaljer som tex bränsleslangar (gummit har uppvisat sprickor efter kort tid). Fast undantag finns förstås. Tex deras vindrutetorkare har oöverträffad kvalitet till sitt pris. Dom vinner dessutom ofta oberoende tester.

    Per L
    Fantastiskt och en härlig bil BMW 3.0. Gissar lite men motorerna på 70-talet hade säkert större marginaler. Inte lika hårt trimmade. Den bästa oljan från 1972 övertrumfas troligen av ICA:s billigaste idag så att köra Biltema borde inte vara några problem. Gissar vilt
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Finns det olje restriktor till mitsu turbon?
    Av zxtt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 21:10
  2. Finns det en mätare som mäter olje nivån i motorn?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 11:27
  3. filter olje fråga????
    Av Jocke_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 17:32
  4. Ny variant av olje/luft filter till 9-5
    Av m_917 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 20:12
  5. Finns det någon olje tillsats som stoppar läckage?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •