Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Vilket slutsteg till denna bas?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Jag håller fast vid 80Hz iaf ( Hemmabio/stereo skadad )
    Jo orginalarna i dörrarna är inte helt bortkommna, visst är det en 9-5 Ts har, eller har jag drömt nu igen?

    Kommer inte på vad dom omtalade 3.5" heter nu. Svenskt märke som gått i graven men som visst var riktigt bra, fick aldrig lyssnat på dom med förr rekommenderades dom till varenda 9-5 bygge som skulle göras.

    Någon som vet vilka jag snurrar om, kan ju kanske hittas på begmarknaden.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Mycket bra input från några håll nu, och det uppskattas massor.
    Har faktiskt varit inne på MDS butik i Hägersten under eftermiddagen och ägnat en dryg halvtimme med försäljare.
    Summan av det samtalet är väl att jag kommer satsa på ett kitsystem där 6,5" elementet sitter i dörrsidan, och diskanterna kommer sitta monterade på obestämt vis på instrumentpanelen precis bredvid A-stolpen. Detta för att kunna rikta ljudbilden rakt i nyllet på mig och medpassageraren.
    Angående basröret så ville han kika mer på själva utrymmet när man monterat ner plastkåpan under handskfacket och avgöra om det går att montera en skräddarsydd variant. Kan funka bra, men jag är nog lite envis med mitt basrör ändå.
    Nu är jag inne i fasen att spara lite slantar. Räknar högt så slipper jag bli besviken sedan.
    Så jag har ganska gott om tid att fundera, söka på nätet och besöka diverse stereoinsatta innan köp och montering sker.
    Men jag är givetvis tacksam för all hjälp jag får här.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Här bollar man lite idéer, och så kommer du och säger MDS!?!? Skall du ha mdsprylar i bilen nu alltså??
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Här bollar man lite idéer, och så kommer du och säger MDS!?!? Skall du ha mdsprylar i bilen nu alltså??
    Hahaha, wow det retade verkligen upp dig.
    Nej nej, missförstå mig inte. Jag ville bara höra vad en fackman ansåg var rätt "typ" av högtalare. Och som vi kom fram till, ett kitsystem i dörrarna för att få upp diskanten, och sedan basröret för att få en bra knuff. Sen vilket märke osv, var det inte tal om.
    Men räta ut detta frågetecknet om din reaktion om MDS? Bra, mindre bra?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Skall jag vara ärlig så har jag knappt lyssnat på MDS saker, dom blir TOTAL sågade utav varenda bilstereokunnig person jag har pratat med.
    Så har inte sett anledningen till att ens göra det

    Dom har säkert gjort saker som inte är helt kattskit, men varför chansa?

    Själv kör jag på en blandning mellan Focal,JBL,RF,Autostudio( tror det heter så) och Panasonic i min bil.
    Rock n roll anläggning som inte gör bort sig helt, men skulle knappast vinna finlirspriser eller dbrace för den delen heller.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Skall jag vara ärlig så har jag knappt lyssnat på MDS saker, dom blir TOTAL sågade utav varenda bilstereokunnig person jag har pratat med.
    Så har inte sett anledningen till att ens göra det

    Dom har säkert gjort saker som inte är helt kattskit, men varför chansa?

    Själv kör jag på en blandning mellan Focal,JBL,RF,Autostudio( tror det heter så) och Panasonic i min bil.
    Rock n roll anläggning som inte gör bort sig helt, men skulle knappast vinna finlirspriser eller dbrace för den delen heller.
    Ungefär samma här alltså, har ingen erfarenhet av märket. Hade vägarna förbi så jag gled in på vinst och förlust bara för att höra lite.
    Men rent märkesmässigt funderar jag på att köra JL audio hela vägen. Kommer kosta en del, men ju mer jag läser om dessa komponenter, ju mer sugen blir jag.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    932

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Kommer inte på vad dom omtalade 3.5" heter nu. Svenskt märke som gått i graven men som visst var riktigt bra, fick aldrig lyssnat på dom med förr rekommenderades dom till varenda 9-5 bygge som skulle göras.

    Någon som vet vilka jag snurrar om, kan ju kanske hittas på begmarknaden.
    de Niklas F fiskar efter är N-core Trius..

    finns dock ett liknande element på HiFi-kit..

    finns lite att läsa ang. det här: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=252299


    ang. basröret så kan du ju testa att bygga nått istället för handskfacket... alltså behålla det synliga och bygga nått innanför/förstärka handskfacket med flasfiber och låta basen spela neråt..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  8. #28

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Här bollar man lite idéer, och så kommer du och säger MDS!?!? Skall du ha mdsprylar i bilen nu alltså??
    Hahaha, wow det retade verkligen upp dig.
    Nej nej, missförstå mig inte. Jag ville bara höra vad en fackman ansåg var rätt "typ" av högtalare. Och som vi kom fram till, ett kitsystem i dörrarna för att få upp diskanten, och sedan basröret för att få en bra knuff. Sen vilket märke osv, var det inte tal om.
    Men räta ut detta frågetecknet om din reaktion om MDS? Bra, mindre bra?
    Varför ska du till MDS för att prata med en fackman..? JAG är själv sådan och jobbar med det dagligen.

    Det med att du ska kunna rikta ljudet med disknterna kommer du INTE kunna göra. Diskanter spelar i regel enbart övertoner (beroende på hur br de är, men ofta från 3500hz uppåt,alltså väldigt ljusatoner) och det är mellanregister OCH diskanter man isf. ska rikta.

    Men om du nu vill ha JL i hela bilen så finns det fina 3½" från just dem.
    Tex. så har du JL Evolution TR-350Cxi. dessa är väldigt trevliga i ljudet och en bra utbytes högtalare mot orginal. Kostar inte jätte mycke, under 900kr/par.

    Visst kan man ha 6½" i org. uttag och diskant på brädan, men enligt mej så blir det en konstig och lite låg ljudbild i just mellanregistret (där alla röster finns tex.)

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Visst kan man ha 6½" i org. uttag och diskant på brädan, men enligt mej så blir det en konstig och lite låg ljudbild i just mellanregistret (där alla röster finns tex.)
    Du som har anknytning till branschen, kan du hitta vart mitt framsystem är delat. Jag tycker att ljudbilden ligger helt ok trots allt, så misstänker att mina diskanter delas ganska långt ner.

    Focal Polyglass 165 V2
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  10. #30

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Visst kan man ha 6½" i org. uttag och diskant på brädan, men enligt mej så blir det en konstig och lite låg ljudbild i just mellanregistret (där alla röster finns tex.)
    Du som har anknytning till branschen, kan du hitta vart mitt framsystem är delat. Jag tycker att ljudbilden ligger helt ok trots allt, så misstänker att mina diskanter delas ganska långt ner.

    Focal Polyglass 165 V2
    Det är svårt med vart elar dem, de har nämligen två olika lägen. 3.5khz och 6dB/oct. och vid 4.2khz vid 12dB/oct.
    Vart du ha delat dem vet jag ej, men troligen vid 3.5khz och 6dB/oct. om du anser att du flyttat upp ljudbilden endel.
    (svårt att höra via datorn..hehe)

    Man KAN få det bra med 6½" i dörren och diskanter på brädan, men OFTAST kräver detta lite vinkling av 6½" uppåt, riktning av dikanterna och lite tidskompande via DSP.En god vänn till mej har så och det låter bra, men så är det inte en "normal" installation heller

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av realtid

    Hahaha, wow det retade verkligen upp dig.
    Nej nej, missförstå mig inte. Jag ville bara höra vad en fackman ansåg var rätt "typ" av högtalare. Och som vi kom fram till, ett kitsystem i dörrarna för att få upp diskanten, och sedan basröret för att få en bra knuff. Sen vilket märke osv, var det inte tal om.
    Men räta ut detta frågetecknet om din reaktion om MDS? Bra, mindre bra?
    Varför ska du till MDS för att prata med en fackman..? JAG är själv sådan och jobbar med det dagligen.

    Det med att du ska kunna rikta ljudet med disknterna kommer du INTE kunna göra. Diskanter spelar i regel enbart övertoner (beroende på hur br de är, men ofta från 3500hz uppåt,alltså väldigt ljusatoner) och det är mellanregister OCH diskanter man isf. ska rikta.

    Men om du nu vill ha JL i hela bilen så finns det fina 3½" från just dem.
    Tex. så har du JL Evolution TR-350Cxi. dessa är väldigt trevliga i ljudet och en bra utbytes högtalare mot orginal. Kostar inte jätte mycke, under 900kr/par.

    Visst kan man ha 6½" i org. uttag och diskant på brädan, men enligt mej så blir det en konstig och lite låg ljudbild i just mellanregistret (där alla röster finns tex.)
    Oj, nu blev det lite överkurs för mig här.
    Men du verkar onekligen ha bra koll på det här ämnet.
    Hur fasen ska jag lösa detta då?
    Det ända jag är ute efter är ju att få ett riktigt fint avstämt ljud i bilen, med en hyffsad nivå på basen. Det ska vara en njutning att lyssna på musik.
    Går det att ge ett heltäckande recept på vad jag behöver?
    Jag vill ju kunna montera högtalarna i befintliga dörrhål, men då blir ljudbilden inte bra. Delar jag mellanregister och diskant blir det inte heller bra.
    Förvirringen är total
    Have you ever seen horses pushing?!!

  12. #32

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Varför ska du till MDS för att prata med en fackman..? JAG är själv sådan och jobbar med det dagligen.

    Det med att du ska kunna rikta ljudet med disknterna kommer du INTE kunna göra. Diskanter spelar i regel enbart övertoner (beroende på hur br de är, men ofta från 3500hz uppåt,alltså väldigt ljusatoner) och det är mellanregister OCH diskanter man isf. ska rikta.

    Men om du nu vill ha JL i hela bilen så finns det fina 3½" från just dem.
    Tex. så har du JL Evolution TR-350Cxi. dessa är väldigt trevliga i ljudet och en bra utbytes högtalare mot orginal. Kostar inte jätte mycke, under 900kr/par.

    Visst kan man ha 6½" i org. uttag och diskant på brädan, men enligt mej så blir det en konstig och lite låg ljudbild i just mellanregistret (där alla röster finns tex.)
    Oj, nu blev det lite överkurs för mig här.
    Men du verkar onekligen ha bra koll på det här ämnet.
    Hur fasen ska jag lösa detta då?
    Det ända jag är ute efter är ju att få ett riktigt fint avstämt ljud i bilen, med en hyffsad nivå på basen. Det ska vara en njutning att lyssna på musik.
    Går det att ge ett heltäckande recept på vad jag behöver?
    Jag vill ju kunna montera högtalarna i befintliga dörrhål, men då blir ljudbilden inte bra. Delar jag mellanregister och diskant blir det inte heller bra.
    Förvirringen är total
    Haha, nej det är ine lätt.
    Men jag har utgått från att du idag redan har 6½" i dörren, antar att detta stämmer?

    Om jag har fattat rätt så är det just dem på brädan som kommer göra mest nytta. Detta för att du då kommer att förstärka den bas som du idag redan har.
    Vill man ha ett renare ljud så är det mellanregister och diskant man bör uppgradera. De 3½" som sitter där idag spelar inte direkt rent eller någon vidare diskant.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Lyfter min egen tråd.
    Har ikväll inhandlat ett färdigt basrör med JL audios 6,5" baselement, samt ett 4-kanals kenwoodslutsteg som räcker med råge.
    Basröret kommer alltså hänga under handskfacket, och frågan är vilket håll själva basen ska peka mot? Ska den vändas ut mot dörren, eller in mot instrumenpanelen?
    Nu går jakten vidare på ett kitsystem till framdörrarna. Storleken där är oxå 6,5", och diskanterna får fästas på instrumenbrädan. Tips tas tacksamt emot.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Lyfter min egen tråd.
    och frågan är vilket håll själva basen ska peka mot? Ska den vändas ut mot dörren, eller in mot instrumenpanelen?
    Ett enkelt sätt finns, testa
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Lyfter min egen tråd.
    och frågan är vilket håll själva basen ska peka mot? Ska den vändas ut mot dörren, eller in mot instrumenpanelen?
    Ett enkelt sätt finns, testa
    Haha, ja det skulle ju fungera.
    Men det kanske fanns någon här med facit i hand om vilket som låter bäst.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Dina mått på röret, just det elementet. just den delningen. ihop med dina andra prylar. Nopps jag tror inte någon annan har gjort det testet här :P

    Släng in röret och testa vetja, glöm inte att vända på fasen om du kan göra det i din HU när du testar bara.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Dina mått på röret, just det elementet. just den delningen. ihop med dina andra prylar. Nopps jag tror inte någon annan har gjort det testet här :P

    Släng in röret och testa vetja, glöm inte att vända på fasen om du kan göra det i din HU när du testar bara.
    Hmm, jag tror att du missförstod mig där. Basröret är redan färdigbyggt.
    Frågan jag ställde var vilket håll jag ska vända basröret.
    Röret har ju basen i ena änden och ett lock i andra. SKa den sidan med basen vändas mot dörren, eller ska den vändas mot instrumentpanelen?
    Jag ska alltså inte montera bashögtalaren med antingen magneten inåt eller utåt i röret.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    Nej jag missförstod dig inte, du som missuppfattade mig tror jag.
    Jag står fast vid det jag skrev innan.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vilket slutsteg till denna bas? Edit: Bas+steg monterat.

    Efter många om och men så sitter allt monterat i bilen.
    Tog sin lilla tid, iom att jag var lite väl noggrann med kabeldragningen.
    Först nu inser jag hur bedrövligt ljudet är original. Så en uppgradering med kitsystem ligger närmast på köplistan.
    Slutsteget hamnade tillslut under passagerarsätet och basen vändes med högtalaren mot dörren.
    Har kört ca 10mil under eftermiddagen bara för att njuta av ljudet
    Have you ever seen horses pushing?!!

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    89

    Re: Vilket slutsteg till denna bas?

    niklas.. du tänker inte på Amega? 3,5" som låter som en dröm..Svenska!
    Saab 900 TurboCoupé 1995

Liknande ämnen

  1. Vilket tryck syftar de till på denna bilden?
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 20:58
  2. Vilket slutsteg bör jag ha till två Kenwood KFC-W2511
    Av wooster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 14:39
  3. Går det använda org.slutsteg till annan stereo tex till sony
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 17:29
  4. Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5
    Av Heavymental i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 18:59
  5. Vilket slutsteg för att driva mina 6x9 på ett bra sätt?
    Av wikander i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •