Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 990

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Lind
    Senaste testet jag läste (nu kommer jag inte ihåg var jag läste men det var i år) så vann faktiskt den europeiska varianten över den nordiska, och rätt klart också.

    Låter jäkligt märkligt i mina ögon....
    Vad menar du med vann? Kan ju inte vara körning på halt underlag utan att man räknat med en ganska hög andel körning på blöt asfalt i plusgrader, det som de europeiska däcken är utvecklade för. Det räcker å andra sidan med en hal morgon för att det ska hända en olycka.
    Fredrik J

  2. #42
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Som någon nämnde ovan så vann Nokian Hakka 7 testet Vi Bilägare gjorde i år. Det jag kan tillägga att den tidningen har två vinterdäckstester per år. Den ena är med odubbade däck, den andra med dubbade. Bland de dubbade vann, som nämnts, Hakka 7 i år. De vann även förra årets dubbdäckstest. När Vi Bilägare sedan testade odubbade däck så var Hakka 7 med som referens med sammanfattningen att de var bättre än det bästa odubbade på allt. Allt utom ljudnivå och ett par meter längre bromssträcka på torr asfalt.

    Liten notering om farliga partiklar och kvällstidningars påverkan.
    Hörde om en man som sa att han minsann tänkte på framtidens barn och att han inte ville att de skulle få i sig livsfarliga dubbdäcks-partiklar. Därför valde han odubbade däck till sin bil. Lät ungefär som han hade lärt sig några kvällstidningscitat utantill. Hypotetiskt och om man drar det till ytterligheter, tror ni han gjort detta val om han varit medveten om hur ont ett barn som plötsligt springer ut på den isiga vägen kan få när hans bil inte hinner stanna i tid för att han saknar dubbar i däcken?

    Har själv kört i snön med dubbat, odubbat, sommardäck, r-däck, dubbat som blivit odubbat och nu dubbat igen. Mina egna och högst ovetenskapliga slutsatser är att odubbade vinterdäck fungerar bättre vid STCS bankörningar på sommaren än vad r-däck gör på vinterns hala vägar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #43
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 470
    Medlem#
    9481

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Jag har kört på både dubbat och odubbat men har de senaste 2 åren helt gått över till odubbat, nokian Hakka R tror jag benämningen var på dem jag kör med för tillfället.
    Är väldigt nöjd med dessa.

    Körde tidigare med gislaved dubbade vinterdäck, men kör man 10 mil motorväg om dagen så blir det extra ljudet från dubbdäck jobbigt i längden.

    Sen så gäller det ju oavsett däck att man håller vettiga avstånd, är det snökaos ute så blir det inte sommarväglag bara för man köpt dubbdäck.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 990

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Och har man lagt på dubbfritt gäller det att ha ännu större avstånd. Problemet är ju bara att få ha en lucka framför sig i rusningstrafiken....

    Som sagt är ju ljudnivån den enda egenskap där dubbfritt är att föredra framför dubbat.
    Fredrik J

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Lind
    Senaste testet jag läste (nu kommer jag inte ihåg var jag läste men det var i år) så vann faktiskt den europeiska varianten över den nordiska, och rätt klart också.

    Låter jäkligt märkligt i mina ögon....
    Vad menar du med vann? Kan ju inte vara körning på halt underlag utan att man räknat med en ganska hög andel körning på blöt asfalt i plusgrader, det som de europeiska däcken är utvecklade för. Det räcker å andra sidan med en hal morgon för att det ska hända en olycka.

    Det jag menar är att Vintercontact fick rätt mycket högre totalbetyg än Vikingcontakt.

    Inser dock att mitt inlägg är rätt värdelöst när jag inte kan backa upp det med själva testet. Vet bara att jag höjde rätt mycket på ögonbrynen när jag läste det, det kan ju vara så att testet var upplagt ungefär som du skriver...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 062

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Minst 10 meter längre bromssträcka, sämre kurvtagningsförmåga och vattenplaningsrisk även i relativt låg hastighet skulle få mig att sluta försvara bastardsulor, även om jag varit positiv till dom vid nåt enstaka tillfälle.

    Om bilen framför måste bromsa för en oförutsedd fara och dubblöskramaren ligger på "normalt" avstånd bakom är risken extremt stor för påkörning bakifrån, med risk för whiplashskador på den förare som använt riktiga vinterdäck.

    Jag vill inte sitta i bilen framför då. Därför kör jag så jag slipper ha andra hängande i kofångaren bak.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 470
    Medlem#
    9481

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Minst 10 meter längre bromssträcka, sämre kurvtagningsförmåga och vattenplaningsrisk även i relativt låg hastighet skulle få mig att sluta försvara bastardsulor, även om jag varit positiv till dom vid nåt enstaka tillfälle.

    Om bilen framför måste bromsa för en oförutsedd fara och dubblöskramaren ligger på "normalt" avstånd bakom är risken extremt stor för påkörning bakifrån, med risk för whiplashskador på den förare som använt riktiga vinterdäck.

    Jag vill inte sitta i bilen framför då. Därför kör jag så jag slipper ha andra hängande i kofångaren bak.

    Dessvärre så spelar det ingen större roll om den personen som håller fel avstånd har dubbdäck eller inte.

    Jag råkade ut för exakt det du nämner, frånsett att personen hade nya gislaved dubbade däck, men inte bromsade han för det då mobiltelefonen var mycket mer viktig än bilkön han körde rätt in i.
    Stressat folk som måste ligga i röven på andra är vanligtvis upptagna med allt annat än att fundera på hur de ska bromsa om nått skulle inträffa.

    Ska jag vara ärlig så är jag nog mer rädd för personen som kör bilen än vad det är för däck på den.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 990

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Kombinationen idiot OCH dåliga däck är ju sämre än bara dåliga däck.
    Förresten är det ju nästan omöjligt att hålla extra avstånd i stadstrafik. Direkt är det någon som kör in i luckan framför.
    Fredrik J

  9. #49
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 470
    Medlem#
    9481

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kombinationen idiot OCH dåliga däck är ju sämre än bara dåliga däck.
    Förresten är det ju nästan omöjligt att hålla extra avstånd i stadstrafik. Direkt är det någon som kör in i luckan framför.

    IDIOT med bra eller dåliga däck har ingen större betydelse, han vet inte hur man hanterar situvationen ändå.
    Jag hade iaf varit väldigt posetivt inställd till att man la mer intresse på halk/vinterkörning i körkortsutbildningen, men det är klart, då skulle körkortet bli änn dyrare, men folk verkar ha allmänt dålig kunskap om hur man ska hantera körningen under vinterhalvåret, iaf i de södra delarna av landet.

    Att hålla avstånden skiljer nog sig väldigt vart i landet man befinner sig, här nere i småland är det ju inga problem, stadstrafiken finns det bara 1 fil i varje riktning och en massa skit i mitten så några omkörningar funkar inte.

    Motorvägen, tex E4an finns det ju knappt någon trafik på, så de problemen är nog mindre ute i landet än i de större städerna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 990

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Tänk vad som händer när idioten kommer till storstan med sina dåliga däck och tror att det är lugnt bara man håller avstånd...

    Menar du att tekniken inte kan kompensera för mindre vetande?
    Fredrik J

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 470
    Medlem#
    9481

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Tänk vad som händer när idioten kommer till storstan med sina dåliga däck och tror att det är lugnt bara man håller avstånd...

    Menar du att tekniken inte kan kompensera för mindre vetande?
    Ja, många tror ju att dubbdäck löser problemen när det är minst lika viktigt att vara fokuserad på sin körning, reaktionstiden är ju minst lika viktig vid inbromsningen.

    Bara för du kör på dubbdäck så betyder ju inte det att man inte måste anpassa körningen efter väglaget, vilket jag tror många uppstressade puckon som ligger i röven och gör konstiga omkörningar osv har betydligt svårare för.

    Nått med alla teknik med är ju att man tar bort medvetenheten om att det faktiskt är halt, eller som när de på jobbet sitter och diskuterar om hur antispinn blinkade hela vägen till jobbet, medan andra diskuterar att det var halt ute.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #52
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 472
    Medlem#
    6901

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Köpte Goodyear U.G Ice + (odubbade) till min astra nu , har inte hunnit testa dom än men tror dom blir bra ¨.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #53
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 470
    Medlem#
    9481

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    har ju varit lite lätt halt här nere i södra delen av Sverige den senaste tiden.
    Under den tiden har jag hunnit byta både bil och däck.

    Tidigare nokian hakka R dubbfria, nu gislaved nordfrost dubbade.

    Och helt ärligt så märker jag INTE några större skillnade, det glider lika bra på isen båda 2 typ.

    Dock så reflekterade jag över att dessa 2 däcksorter måste vara helt jävla kass jämfört med vad andra kör med, för jag har kört sådär 90-100km/h på motorvägen antispinn blinkar frenetiskt vid minsta gasförsök och absen smäller utav bara fasen vid försök att bromsa.
    ÄNDÅ så blir man omkörd av en jäkla massa folk som säkerligen håller uppemot 140-150km/ ute i snömodden i omkörningsfilen.

    Är det snökedjor folk har då eller har jag bara dåliga däck?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #54

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Om man ska ignorera alla tester som görs och ersätta dom med sin egen personliga uppfattning som bara består av att man hade odubbat tidigare och dubbat nu och gör slutsatsen att det inte är någon skillnad, vad ska man kalla det för?

    Gör egna tester, sätt upp koner och mät!

  15. #55
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 470
    Medlem#
    9481

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Lobocut
    Om man ska ignorera alla tester som görs och ersätta dom med sin egen personliga uppfattning som bara består av att man hade odubbat tidigare och dubbat nu och gör slutsatsen att det inte är någon skillnad, vad ska man kalla det för?

    Gör egna tester, sätt upp koner och mät!
    Är det inte en hel del personlig uppfattning i just bedömningen vad man tycker är bäst?
    Om nu dubbat vinner alla tester, varför köper folk ändå dubbfritt då om det inte är en personlig uppfattning att man tycker dem funkar lika bra?

    Om man bara gick efter däcktester så skulle det ju typ vara 2-3st olika märken som ALLA hade på sina bilar och då enbart dubbade däck.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    569

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Lobocut
    Om man ska ignorera alla tester som görs och ersätta dom med sin egen personliga uppfattning som bara består av att man hade odubbat tidigare och dubbat nu och gör slutsatsen att det inte är någon skillnad, vad ska man kalla det för?

    Gör egna tester, sätt upp koner och mät!
    Är det inte en hel del personlig uppfattning i just bedömningen vad man tycker är bäst?
    Om nu dubbat vinner alla tester, varför köper folk ändå dubbfritt då om det inte är en personlig uppfattning att man tycker dem funkar lika bra?

    Om man bara gick efter däcktester så skulle det ju typ vara 2-3st olika märken som ALLA hade på sina bilar och då enbart dubbade däck.
    Ganska enkelt att svara på varför folk köper dubbfritt. I huvudsak finns tre skäl:

    1. "Äh, jag kör ju ändå mest i stan där det saltas och plogas"
    2. Ljudnivån.
    3. Miljöskäl / rädd för att det ska bli dubbförbud i den stad man bor.

    Alternativ 1 håller inte eftersom det räcker med en enda liten isfläck vid ett tillfälle för att förarens och kanske fler liv förstörs eller släcks.

    Alternativ 2 förstår jag.

    Alternativ 3 förstår jag inte. Ska vi väga mindre partiklar i luften mot fler döda så vet iaf jag hur jag skulle välja.....Dubbförbud i stan? Jo det finns tillräckligt inkompetenta politiker överallt som (gud förbjude) kan driva igenom sådan idioti.

    Jag har kört många mil med dubbfritt under massor av olika förhållanden. Jag kommer INTE att köpa dubbfritt igen.......

    Man ska anpassa körningen efter utrustning / underlag. Fine, det köper jag, men försiktig körning på dubbat är ändå klart säkrare än försiktig körning på dubbfritt. Ska man anpassa körningen på dubbfritt när det är blankis ska man låta bilen stå kvar i garaget.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 990

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Att påstå att dubbfria däck ger samma grepp som dubbdäck på vinterväglag ger ju faktiskt indikationer på en bristande bedömningsförmåga. Många som gick från dubbdäck till dubbfritt (däribland jag själv) gjorde det efter att ha hört åsikter likt din egen i bruset. Med facit i hand stämmer det inte och däcktester i motorpressen framstår nu som ganska realistiska.
    Min åsikt är dubbfria däck är till för de som kör på blöt asfalt i ett par plusgrader och som kan ställa bilen om det blir ishalka.
    Den enda fördelen jag ser med dubbfritt är ljudnivån.
    Det blir dubbdäck igen nästa gång.
    Fredrik J

  18. #58
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 472
    Medlem#
    6901

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Jag köper dubbfritt just pga ljudnivån , det är det värsta jag vet när det viner i hela bilen pga dubbarna.

    Dessutom blir det mer och mer dubbdäcksförbud i Stockholms innerstad (på gång iaf) och det är värdelöst att inte kunna åka där.

    Jag har kört dubbfritt 3 år i rad nu , och visst , på is får du en längre bromssträcka , det är ingen som säger emot det , men kör du bilen med den vetskapen så funkar det oftast utmärkt.

    Nått jag hatar med dubbdäck är dessa jävla dubbar som lossnar och spräcker min vindruta, men det är en annan fråga det .
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #59
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 470
    Medlem#
    9481

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Att påstå att dubbfria däck ger samma grepp som dubbdäck på vinterväglag ger ju faktiskt indikationer på en bristande bedömningsförmåga. .
    Men samtidigt så är ju dubbfritt och dubbat lika under vissa omständigheter enligt en hel del tester, sen så vinner ju så klart dubbat under vissa förhållande.

    Det jag testade själv här nere, blankis med snömodd uppepå så märkte jag ingen skillnad på dessa 2 däcksorter, det var 20-30km/h som gälde oavsett däcktyp.

    Men när jag tex ligger i 100km/h på motorvägen med enligt många tester en av de bättre dubbdäcksmodellerna, gislaved nordfrost, och blir omkörd av folk som pressar närmre 150sträcket så är det ju istortsätt bara snökedjor som gäller om du ska ha en chans att få stopp på bilen med rimlig bromssträcka.

    Kör man i 150km/h i snömodd och det tex kommer en älg ut 75-100meter framför så har du ju icke en chans, frågan är ju hur långt man hann att köra innan man ens fått upp foten på bromspedalen.

    Nu när jag ska sluta pendla motorväg så kommer jag behålla mina nya dubbdäck då det nu blir körning på småvägar osv där iaf jag anser att de bör vara bättre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 829

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det jag testade själv här nere, blankis med snömodd uppepå så märkte jag ingen skillnad på dessa 2 däcksorter, det var 20-30km/h som gälde oavsett däcktyp.
    Vid snömodd glider ju snön mot isen och då kvittar någon mm dubbutstick hos däcket mindre roll.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Dubbat eller odubbat UPPDATE det blev dubbat igen.
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 135
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 23:04
  2. Dubbat eller odubbat - reser både norr och söder ut
    Av icbm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 10:15
  3. ODUBBAT ELLER DUBBAT???
    Av Daniel_hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 20:02
  4. DUBBAT ELLER ODUBBAT ? ? ?
    Av Saab 93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •