Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Servade bilen augusti förra året- servicelampan lyser nu?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182

    Servade bilen augusti förra året- servicelampan lyser nu?

    Förra året augusti serverade jag bilen, tog den fetaste på SAAB- verkstad, tror den heter XXL 3D? Har inte exakt koll hur många mil jag kört sen dess kan tippa på ca 1000 mil? Kan återkomma om det hur många mil. Men ska servicelampan börja lysa för service efter så pass kort tid, från augusti till maj är det typ 9 månader.

    Hur vet jag vilken service det är, kanske jag kan serva den själv om det bara är typ oljebyte?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Till att börja med, om du knappar i SID - står det mellanservice? Vad är det för bil förresten? Biopower har 1500 mil intervall, det är ju inte orimligt att köra på 9 månader. Sen har väl bilarna variabelt intervall beroende på körstil, antal kallstarter osv vill jag minnas.

    Men som svar på din fråga. Det är inte alls orimligt speciellt om det är biopower, och tog du en stor service i Augusti är det antagligen bara olja (kolla serviceboken). Det byter du lätt själv och nollar indikatorn själv i SID.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Till att börja med, om du knappar i SID - står det mellanservice? Vad är det för bil förresten? Biopower har 1500 mil intervall, det är ju inte orimligt att köra på 9 månader. Sen har väl bilarna variabelt intervall beroende på körstil, antal kallstarter osv vill jag minnas.

    Men som svar på din fråga. Det är inte alls orimligt speciellt om det är biopower, och tog du en stor service i Augusti är det antagligen bara olja (kolla serviceboken). Det byter du lätt själv och nollar indikatorn själv i SID.

    Ja det är en Biopower. Tveksamt att jag hunnit köra 1500 mil men återkommer om det senare under dagen. Jag visste inte att man kunde knappa fram vilken service det gäller får också göras senare under dagen.
    Vet inte hur bilen räknar på kallstarter och körstil, om man nu har många kallstarter, vad ska bytas då, tändstift? Om jag kör som benke biltjuv, ska däcken bytas? Hur räknar bilen på vad som ska göras? Frågar i informationssyfte bara.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Sen säger den väl till lite innan för att du ska hinna boka servicen också

    Jag är ganska säker på att den gör det, likt många andra moderna bilar ska sägas. Nej det är alltså bara om oljan ska bytas i förtid den håller koll på. Låt säga att bilen går på bana varje dag, 8h per dag. Oljan kanske då behöver bytas innan den gått 1500 mil eller ett år. Kallstarterna och att bilen gått mycket utan att bli varm är också något som påverkar oljan negativt. Framförallt blandas den ut mer med bränslet när inte motorn är i arbetstemp, och det är först när den kommer upp i det som bränslet i oljan förångas.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Ok då har jag knappat på bilen och det står att det är mellanservicen som ska göras. Vad exakt gör man verkstaden då på en mellan? Kanske något jag själv kan göra fast jag inte kan ett skit om bilar

    Jo jag kan ta hjälp av någon jag känner, har ingen lust att lägga ner ytterligare flera tusenlappar på service om det bara är oljebyte.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 554
    Medlem#
    8163
    Byte olja + filter. Arbetet borde inte kosta mer än några hundra på verkstad, sedan är frågan vad de tar för oljan resp filtret.
    /Johan

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Mellanservice ska oftast bara innehålla olja, med reservation för att något annat kan behöva bytas på mil eller ålder så man tar det samtidigt. Men oftast tror jag man tar det på närmaste storservice.

    Olja och filter är inga konstigheter att byta i en gör det själv-hall även för en total novis skulle jag säga. Finns en guide här vill jag minnas. Det sparar många kronor, men tänk på att det kan straffa sig på andrahandsvärdet när du säljer den om du inte har alla stämplar. Gör du det själv så dokumentera ordentligt i boken och spara gärna kvitto på olja och filter. Annars tror jag en vanlig service brukar kosta runt 1500 och under det om man ringer runt till mindre verkstäder. Det ska ställas mot ca 3-400 för oljan, runt 100 för filter + packning/plugg och kanske 150 i GDS-hallen. Och verktyg för filter och plugg då, för några kronor.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Frågan är väl om du vill ha stämplar i boken av en verkstad eller ej, OCH som vanligt skriv vad det gäller för bil så vi slipper vara detektiver varje gång..

    Det är en 9-3 -08 BioPower det gäller alltså?

    Mellanservicen kan baseras på tid eller körsträcka.
    I ditt fall är det förmodligen endast olja och oljefilter men det kan även innebära kupéfilter, luftfilter och tändstift som då är en kombination av huvud och mellanservice.
    Och det kostar att köra bil, det är bara att inse.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Mellanservice ska oftast bara innehålla olja, med reservation för att något annat kan behöva bytas på mil eller ålder så man tar det samtidigt. Men oftast tror jag man tar det på närmaste storservice.

    Olja och filter är inga konstigheter att byta i en gör det själv-hall även för en total novis skulle jag säga. Finns en guide här vill jag minnas. Det sparar många kronor, men tänk på att det kan straffa sig på andrahandsvärdet när du säljer den om du inte har alla stämplar. Gör du det själv så dokumentera ordentligt i boken och spara gärna kvitto på olja och filter. Annars tror jag en vanlig service brukar kosta runt 1500 och under det om man ringer runt till mindre verkstäder. Det ska ställas mot ca 3-400 för oljan, runt 100 för filter + packning/plugg och kanske 150 i GDS-hallen. Och verktyg för filter och plugg då, för några kronor.
    Andrahandsvärdet är inget jag faktiskt bryr mig, har inte tänkt sälja den, kör den tills den rasar. Trodde det kostade mer, men om det är runt 1500 kr så kan jag lämna in den på en verkstad. Får först ringa runt och kolla.


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Frågan är väl om du vill ha stämplar i boken av en verkstad eller ej, OCH som vanligt skriv vad det gäller för bil så vi slipper vara detektiver varje gång..

    Behöver inga stämplar.

    Det är en 9-3 -08 BioPower det gäller alltså?

    Precis.

    Mellanservicen kan baseras på tid eller körsträcka.
    I ditt fall är det förmodligen endast olja och oljefilter men det kan även innebära kupéfilter, luftfilter och tändstift som då är en kombination av huvud och mellanservice.
    Och det kostar att köra bil, det är bara att inse.
    Allt du räknar upp gjordes förra året, tror inte det behövs göras igen på så kort stund exklusive olja och filter som är standard att bytas.

    Tar om det igen, hur vet jag att det andra också ska göras? Frågar jag verkstaden kommer han säkert säga ja absolut vi byter allt på din bil även karossen.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Då är det inget mer än olja och oljefilter.
    För att jag skall kunna berätta mer för dig måste du berätta mer för oss, dvs servicehistoriken men som sagt bör det bara vara detta denna gång.

    Och skall du ha bilen kvar tills den rasar är den en god idé att lära sig lite, att byta olja och oljefilter är enkelt så det kan vara steg 1.
    Spara ändå kvitton och notera datum och mätarställning för din egen skull, det går utmärkt att skiva och signera själv i serviceboken.

    Anledningen till det kortare intervallet är just BioPower eftersom oljan späds ut av E85 och tappar sin funktion och även om man inte tankat E85 alls skall den göras vilket för övrigt är klokt ändå.
    Och oljan skall vara av rätt klassning.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då är det inget mer än olja och oljefilter.
    För att jag skall kunna berätta mer för dig måste du berätta mer för oss, dvs servicehistoriken men som sagt bör det bara vara detta denna gång.

    Och skall du ha bilen kvar tills den rasar är den en god idé att lära sig lite, att byta olja och oljefilter är enkelt så det kan vara steg 1.
    Spara ändå kvitton och notera datum och mätarställning för din egen skull, det går utmärkt att skiva och signera själv i serviceboken.

    Anledningen till det kortare intervallet är just BioPower eftersom oljan späds ut av E85 och tappar sin funktion och även om man inte tankat E85 alls skall den göras vilket för övrigt är klokt ändå.
    Och oljan skall vara av rätt klassning.


    Men har jag inte sagt servicehistoriken? Lovar att lära mig nu, lite iaf och det första steget som du säger är att kunna byta olja helt själv. Ska skriva ner det.
    Vad för klass ska det vara på oljan, kan jag använda longlife eller vad det heter så jag slipper byta så ofta?

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Men har jag inte sagt servicehistoriken? Lovar att lära mig nu, lite iaf och det första steget som du säger är att kunna byta olja helt själv. Ska skriva ner det.
    Vad för klass ska det vara på oljan, kan jag använda longlife eller vad det heter så jag slipper byta så ofta?
    Förra året augusti serverade jag bilen, tog den fetaste på SAAB- verkstad, tror den heter XXL 3D?

    Det är en del av historiken, inget om hur läng bilen gått mm
    Service följde tidigare ett fast schema men de har blivit mer dynamiska över senare år med 3D servicarna


    Oljan har det skrivits tusentals inlägg om. GM-LL A-025 eller Dexos2
    Köp t.ex. ett kit här för 565:- så får du rätt grejor, lägg in ditt reg.nr och kolla att det är rätt sats

    Och lite hur man gör lär du dig här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    Och angående din serviceindikator,,, Den måste gå så långt att den börjar säga till om service,då kan du nolla den själv. Hade min inne senast förra veckan (bilen alltså!) och då sade meken att han inte kunde nolla heller,det skulle kunna gå men han visste inte vilket program som används så det kunde ta lite tid.....

    Då sa jag att jag fixar det själv när den börjar säga till.
    /M
    Akta skinnet!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Och angående din serviceindikator,,, Den måste gå så långt att den börjar säga till om service,då kan du nolla den själv. Hade min inne senast förra veckan (bilen alltså!) och då sade meken att han inte kunde nolla heller,det skulle kunna gå men han visste inte vilket program som används så det kunde ta lite tid.....

    Då sa jag att jag fixar det själv när den börjar säga till.
    /M


    Men har du fixat det än eller?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    Nej,den har inte sagt till än,vet inte om den ska ner till 0%innan?
    Akta skinnet!

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Och att prova resetta funkar inte?

    eller





    Edit> Och ni vet att det finns 2 olika % räknare, står i Owners Manual!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-05-21 klockan 13:25.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Behöver man speciella verktyg för att komma åt oljefiltret? Räcker en vanligt skiftnyckel till muttern till oljepluggen?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    493
    Jag hade tagit en hylsa som drar på alla 6 sidorna av oljepluggen. Risken är att du sabbar den med en skiftnyckel.
    Utan Saab

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Jag hade tagit en hylsa som drar på alla 6 sidorna av oljepluggen. Risken är att du sabbar den med en skiftnyckel.

    Ok, tror jag har sånt, till filtret då?

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Risken är att du sabbar den med en skiftnyckel.
    Inte för inte som det kallas Muttersvarv
    eller i översättning från amerikanska apnyckel

    Ett verktyg som oftast inte är bra till något


    Till oljefiltret en oljefilertång till bilar som har ett traditionellt oljefiler
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-07-14 klockan 12:30.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Detta året SKA bilen bli fin! saab 9000 -95
    Av Slanerislana i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 17:04
  2. Servicelampan
    Av eternaltears i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •