Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Att försöka rädda en stötfångare OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    458
    Medlem#
    -

    Att försöka rädda en stötfångare OG900

    Jag köpte på mig denna kofångare från en skrotad bil för ett år sen, sen dess har den legat utanför i en hylla. Jag köpte den för att prova plocka av dekorlisten men den gick i tusen bitar typ. Istället ska jag nu prova reparera kofångaren. Den har diverse skråmor och fästena är rostiga med flagnande färg. Sagt och gjort de ligger i elektrolysbadet för tillfället. Jag kommer förmodligen måla om den med svart bromsoksfärg.

    Den har fått sig ett ganska bra slag i ena hörnet som gjort det har vikt in sig och lämnat så. Det är den huvudsakliga skadan. JAg började med att plocka isär hela grejen i beståndsdelar. Den var full med lera och jord på insidan.



    Tyvärr verkade jag inte ha en bild innan jag började trycka ut bucklan mendetta är resultatet av gårdagens jobb. Värmde med en hårfön och provade att trycka ut skadan. Jag provade även med hammare och dolly (namn på svenska?) medan det var varmt. Det är bättre men inte bra ännu.



    Jag provade smälta plasten och smeta ut den genom att modifiera en av mina lödpistoler



    Börjar redan se bättre ut


    Jag skar bort bitar av plasten från insidan där det inte syns, för att bygga på materialet runt skadan, det är flera skarpa kanter som gått förlorade som jag försöker återskapa.



    Det börjar ta sig. Mycket jobb kvar ännu dock. Planen är att spackla det sista ojämnheterna och skråmorna med nån sorts mjuk plastspackel för ändamålet, sen prima med plastprimer och måla den en passlig mattsvart färg. Och sälja den vidare för jag har redan en bra bakre kofångare som är nån sorts svartgrå metallic färg. Jag vet inte om det är fabriksfärg eller ej...

    Saab 900 T16 -1990

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    458
    Medlem#
    -
    Nu har jag hållit på ett tag och jag tror detta är så långt jag kommer med de verktyg jag har. Nästa steg är att hitta spackel och färg.



    Jag behöver också hitta dessa skruvar, eller så får jag hitta på nånting eget.



    Så här ser det ut med en bit av originallisten på:

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Bakre stötfångare OG900 cab vs. övriga
    Av Murkas i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-06, 19:25
  2. Svar: 1307
    Senaste inlägg: 2016-02-23, 14:23
  3. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •