Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spårar något extremt NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Spårar något extremt NG9-3

    Hej!

    Jag har en 9-3NG SC 08 som gått runt 25 k. Med vinterdäcken på (215/55 R16) så går bilen fint, dvs. inga problem. Den spårar knappt något alls och drar inte åt sidan vid varken gaspådrag eller inbromsning. Med sommardäcken på (225/45 R17 94Y) är det en helt annan historia. Det är som att bilen går på räls och följer varenda ojämnhet i vägen. Ratten drar även åt sidan vid inbromsning och hastigt gaspådrag. Man behöver sitta och hålla hårt i ratten, både vid stadskörning och på landsväg...

    Jag gjorde en hjulinställning för några år sedan, men det löste inte problemet. Jag tycker också att problemet blir värre och värre med tiden. Den kan omöjligt dragit såhär mycket när jag köpte den 2018, då skulle jag garanterat lagt märke till det. Tycker inte heller att jag lade så stor vikt vid detta i början när jag bytte mellan vinter- och sommardäck, nu är det verkligen som natt och dag.

    Däcken som sitter på är Sava Intensa Uhp. Dessa satt på bilen när jag köpte den 2018 och har väl gått 3-4000 mil sedan dessa. Inte säker på hur gamla dom är, men nuvarande mönsterdjup är cirka 5 mm. Jag brukar pumpa dessa till runt 2,5 bar.

    Det börjar oavsett bli dags att köpa nya sommardäck snart och min fråga till forumet är om ni tror att detta kommer göra något åt den spåriga gången, eller om det beror på något annat? Med vinterdäcken på märks det som sagt inte av över huvud taget. Ljudnivån på sommardäcken överskrider även med råge nivån på de dubbade vinterdäcken.

    Den kan ju omöjligt gått såhär spårigt när den var ny. Fälgarna är av originaldimension, så tycker inte det borde vara omöjligt att få till rimlig gång även med sommardäcken på. Däremot kan det ju säkert bero på fler saker än själva däcken.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 137
    Medlem#
    2555
    Nya premiumdäck, pumpade till 2.8bar.

    Sen en ny hjulinställning på det av någon som kan.

    Då kommer det nog att bli som en ny bil.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tack, det låter ju ändå lovande! Har du något/några däckförslag?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-08 klockan 22:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 137
    Medlem#
    2555
    Beror lite på din ekonomi, men med däck ska man inte snåla.
    Snarare undersöka var man får bäst deal.

    Vi satte på 4st nya Goodyear Efficient grip performance 2 och en 4-hjulsinställning, vart som en ny bil.

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Extremt 9000 bygge. Någon som vet något?
    Av JörgenGranberg i forum Efterlysning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-23, 15:03
  2. T5 härva vad sparar man?
    Av illegal_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 16:44
  3. felet hittat) går dåligt på tomgång och rycker något extremt
    Av TheBlackBullit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 16:58
  4. Hur man sparar på lådan? (og900)
    Av beatone i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 02:15
  5. Hur sparar man minnet i förarstolen?
    Av TurboColle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •