Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med original batterifrånskiljare NG9-3

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 959

    Problem med original batterifrånskiljare NG9-3

    Batterifrånskiljaren på min 9-3 Cab 2004 verkar strula.
    Ibland startar inte bilen. Bara klickar det i startmotorn. Får man gå ut och trycka lite på den gula knappen så startar den.




    Ny verkar ha utgått.

    https://portal.hedinparts.com/produc...2791308,-Brand

    Går denna ersätta på något sätt? Eller någon som varit med om strul med denna tidigare och kunnat göra nån åtgärd?
    Verkar enbart sitta på tidiga modeller?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973
    En begagnad? Finns på de flesta 2003or sedan också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892
    är väl bara plocka bort?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Jag flyttade bara kabeln till den andra sidan men det kan bli lite bökigt att få tillbaka plastlocket över batteriet om man vill ha det.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973
    Frånskiljaren behöver sitta där för den styrs av Airbag styrenheten ACM om
    jag minns rätt. Blir felkod om man tar bort den helt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Mörbylånga
    Inlägg
    60

    Startproblem 9-3 Cab -04

    Hej,

    min NG9-3 Cab -04 nyligen uttagen från vintervila vägrade plötsligt att starta. Startrelät drog (klickade) men inget hände. Bogserade till verkstad som bytte startmotor förra året, sen dess har den rullat ca 100 mil. Repkillen sade att de hade haft problem att få igång startmotorn pga en säkring som sitter vid pluspolen. Han tryckte på den, och givetvis gick den igång. Kom hem, och behövde starta några gånger pga problem med sufletten (får larm att den inte kan manövreras). Plötsligt så vägrade bilen att starta, glad i hågen gick jag och tryckte (återställde säkringen), men nu är det stört omöjligt att starta då säkringen löser hela tiden.
    Nån som vet vad man skall leta efter? Inte många som kan SAAB, min verkstad hade aldrig stött på denna automatsäkring tidigare. Bifogar en bild...

    Kan man förbikoppla den? Dvs låta den sitta kvar, men förbikoppla själva brytfunktionen? Är det nån mening i att försöka sig på elektronikrengöring? Dvs gar den att ta isär?

    /Uffe
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 192
    Medlem#
    8758
    Hitta varför den löser ut? Har du kontrollerat pluskabeln i hela sin längd så att det inte är dålig isolation och kortis mot någon metalldel? Det har hänt förr att isolationen ger sig.

    Man kan prova att koppla över med en 55W strålkastarlampa och mäta att det finns åtminstone några volt spänning på andra sidan och inte är råkortis i elsystemet.

    Eller så kopplar man över med 10A-säkring eller en 1,5 mm2-kabel, den kommer att fungera som säkring (kapsla bara in den innan du återinkopplar batteriet via minuspolen, flygande smält plast och metallångor är inte nyttigt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Mörbylånga
    Inlägg
    60
    Vad jag förstått är denna komponenten i sig en svag punkt som togs bort from -05. Många har problem med den, men den går inte längre att få tag på. Den styrs av nån krets som styr airbag och syftet är att bryta strömmatning vid en olycka då airbagen löst ut. Provar att förbikoppla den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har nu förbikopplat, och bilen startar varje gång. Nåt verkar dock påverka tändningslåset - det vanliga "klicket" när nyckeln sätts i/tas ur försvann. Vet inte om det är ett problem...
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973
    Du behöver komma upp i hastighet en gång för att rattlåset ska funka igen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Mörbylånga
    Inlägg
    60
    OK, skall testa. Har strul med sufletten också att pilla med...

    - - - Uppdaterad - - -

    Suveränt, det funkade. Nu startar den klockrent... Tack för hjälpen!
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

Liknande ämnen

  1. Bortkoppling av batterifrånskiljare NG9-3
    Av Jbreisel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2024-01-21, 22:58
  2. Byta ut original stereo fast behålla original slutsteg OG9-5
    Av Wonka_FX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-02, 22:30
  3. Original subwoofer alt ny sub till original ljudsystem 9000?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-22, 22:34
  4. Byta original stereo till beggad original? OG9-3
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 19:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •