Resultat 1 till 20 av 840

Ämne: Saab 900 T16 1991

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Grön/vit är ..umh... jag borde minas siffran.... Tändning-på ström

    alltså när nyckeln är näst längst till höger (längst till höger är återfjädrande för startmotorn) så ska dom ha spänning från ett stort relä i säkringsboxen som sköter allt som har med tändlåset att göra.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    472
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Grön/vit är ..umh... jag borde minas siffran.... Tändning-på ström

    alltså när nyckeln är näst längst till höger (längst till höger är återfjädrande för startmotorn) så ska dom ha spänning från ett stort relä i säkringsboxen som sköter allt som har med tändlåset att göra.
    Ja tändningsrelät och dit går en svart kabel men den verkar fungera, nått är definitivt fel med startspärren då reläna över tändingsmodulen lekte diskotek ett tag helt utan anledning medan startspärren gnällde. Den grön/vita kabeln som de kapat går till säkringen för halvljuset av någon anledning? Den skarvar jag ihop och ser om jag hittar några fler kapningar och gör likadant på dom. Den svarta "bläckfisk" kopplingen får jag försöka följa noggrant överallt för att se vart dom nästlat in kablarna i för något.

    Tankade i lite bensin(10liter) och det var inte problemet med att den gick dåligt. Den var en pina att få att gå överhuvudtaget, gick på 2-3 cylindrar. Så medan jag höll foten på gasen så att den gick så kopplade jag in och ur larmdosan igen utan skillnad så det borde inte vara den. Bara en tillfällighet. kanske har jag råkat göra något i mina försök att få bort startspärren? Med allt det sagt så måste tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, olja, oljefilter, luft filter och säkert något annat bra bytas ut. Så det kan ju bara vara så att det är dags att byta och att den gått så bra som den gjort är bara tur. Satte en vettig kontakt till bensinpumpen så den är lätt att starta när det behövs.
    Den vägrade gå över 1000 rpm då sten dog den om man försökte. Så innan jag letar ytterligare elfel med motorn så får jag helt enkelt byta ut allt det innan jag tar för givet att det är elfel på flera ställen.

    Uppdate: Gick in på speedparts och beställde allt utom luftfilter såklart, alltid glömmer man något men den klarar sig nog med det gamla ett tag, får ta ut och dammsuga det och minnas tills nästa beställning för det lär ju bli en del misstänker jag.
    Senast redigerat av Akathebarf den 2022-11-27 klockan 18:13.

Liknande ämnen

  1. Många frågor om 9000 CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •