Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Bra info ny för mig iallafall!

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Min 9-5 Aero 2000 är helt original, ej uppdaterad vevhus för den är hemmaservad av entusiast sen ny. (!). Men den är superbt välservad och har inte gått vinter. Drar ingen olja, går som bara fan och är helt tyst i maskin. Inte ett endaste lite oljeskvätt i hela motorrummet. Så det går med original motor också, men bara om man byter olja ordentligt och har koll på nivån. Men kanske är det ett undantag min bil, jag vet inte... Men jag tänker inte pula med den, har den gått 12000 mil så himla bra så får den fortsätta göra det. Inte ett enda oljebyte har den fått som gått över 1000 mil. Det är nog hemligheten.
    MEDLEM 7032.

  2. #22
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Jag vill minnas att jag läst att 5% av T7-bilarna drabbades av oil sludge pga den dåliga vehusventilationen.
    Alltså betyder det inte att ens bil är mer eller mindre skrot för att man kört 30 000 mil sedan 1997 med original vevhusventilation.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #23
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Vad ja minns så bytes ventilationen bara om det var problem med oljeförbrukning lr om ägaren själv påtala om byte.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 981

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag vill minnas att jag läst att 5% av T7-bilarna drabbades av oil sludge pga den dåliga vehusventilationen.
    Alltså betyder det inte att ens bil är mer eller mindre skrot för att man kört 30 000 mil sedan 1997 med original vevhusventilation.
    Tycker 5% låter märkligt lågt. nu bor jag visserligen i trollhättan och jobbade vid tillfället med kundreklamationer på Saab (dock inte motor) och fick höra om katastrofen hela dagarna men tycker det känns som det skulle vara fler. Jag känner själv 3 stycken som fick nya motorer på garantin (inkusive mig själv).

    Min -99 automat uppvisade symtom efter bara knappt 5000 mil. Välservad. Kanske inte oljebyte så ofta som var 1000 mil men mer än 1500 hade den ju inte rullat.
    Kanske var automaterna överrepresenterade? Kanske klarar sig en manuell bil bättre men jag skulle hålla det för otroligt att bilar som rullade lite längre med första generationen ventilation klarat sig helt utan påverkan. Man behöver ju inte drabbas av turboras + vevlager som på min...
    Fredrik J

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Men hur många såldes runt 1998 1999 i Sverige? Är inte 5% ändå en djäkla massa bilar, även om 5% låter lågt? 5% felutfall på en produkt är ganska mkt och kan sätta vissa verksamheter i konkurs om marginalerna är små. Kostnaderna för varje havererad motor torde vara i paritet med eller tom kraftigt överskrida vinsten på en såld bil. Så jag tror 5% kan vara väldigt mkt. Sen ni som jobbade med det då hör ju bara om problemen. jag sitter själv på After Sales på mitt företag och tycker produkterna är kass men jag hör inte talas om dom tusentals system vi säljer som inte har några problem alls. Man bli rätt insnöad....

    Jag tror fortarande dom som inte skötte sina bilar och kollade oljan då och då är dom som främst fick problem. Men undantag finns ju alltid, jag har nog läst om fler lågmilade bilar som rasade tidigt. Om jag frågar mina kompisar så säger dom allihopa "vadå måste man kolla oljan på nya bilar? Va?". När man som rapporten beskriver minskar på marginalerna och bilen kräver koll av nivåerna mellan oljebytena så funkar det inte. Det var Saabs misstag - inte att införa ändringen i sig, utan dom trodde kanske att folk kollade nivåerna och skötte sina bilar. Se på VW med sin 3000 mila oljeintervall. Folk är skitnöjda - ingen av dom köparna lyfter på locket annat för att fylla på spolarvätska och hade den påfyllningen suttit nån annans stans hade dom tyckt det var grymt, för då hade dom inte behövt lyfta locket alls. Det är en del av problemet hävdar jag! Sen var väl en stor del av Saabarna tjänstevagnar och då bryr sig folk ännu mindre! Det är ju en av de största myterna inom bilvärlden, att företagsbilar är välskötta.
    MEDLEM 7032.

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 981

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Min motor drog aldrig någon olja.
    Fredrik J

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Oj, ja då var det ju inte så kul. Inte så enkelt som att sköta servicarna då mao!
    MEDLEM 7032.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    5% kanske är en global siffra. Kan ju vara så att kallt klimat i kombination med mycket kallstarter/korta körsträckor är överrepresenterat.

    Turbocab>> Din Aero kan ju haft gynnsamma förhållanden, tillsammans med strikt serviceplan. Det tror iaf jag är orsaken till att den är skonad från problemet.

    Kan någon bekräfta att deras motor börjat konsumera olja i samband med uppgradering till vhv version 6?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Kan någon bekräfta att deras motor börjat konsumera olja i samband med uppgradering till vhv version 6?
    Nej, inte den jag hade i alla fall. Det finns ingen anledning till att version 6 i sig ska orsaka oljeförbrukning. Det måste finnas något annat bakomliggande problem också.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 981

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Min oljeförbrukningen var obefintlig även med den nya motorn och uppgraderingarna. Nu drar den lite men så har den ju snurrat 35000mil också...
    Fredrik J

  11. #31
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Min förra 9-5 från -98 med 28 000 mil drog inte någon olja alls, alltså inte märkbart på stickan, mellan mina oljebyten på 1 000 mil.
    Den bilen saknade servicebok när jag köpte den och var nog skapligt misskött och hade inte version 7 på vevhusventilationen.
    Så även illa behandlade bilar kunde funka bra.
    Visst blev risken för oil sludge som störst på illa behandlade bilar, men inte alla drabbades.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Om jag servar en bil som har den gamla vevhusventilationen brukar jag skriva detta som en anmärkning på serviceprotokollet. En kollega uppdaterade en rätt fin 9-5 Aero -00 typ förra veckan, och sen har vi en 9-3 Aero -02 på ingång framöver också, så vi uppdaterar dock någon bil då och då. Kul när det står Aero på bakluckan också

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    En kollega uppdaterade en rätt fin 9-5 Aero -00 typ förra veckan, och sen har vi en 9-3 Aero -02 på ingång framöver också, så vi uppdaterar dock någon bil då och då. Kul när det står Aero på bakluckan också
    Kan kanske vara så att Aero-ägarna bryr sig lite mer om sina bilar

    Jag har monterad uppgraderingssatsen på två bilar. Dels min egna og9-3 Aero my01 och en 9-5 2.0t my01. Ingen av bilarna visade några tecken på oil sludge men de drar lite olja som de flesta andra motsvarande Saab'ar. Uppgraderingen gjorde varken till eller från på oljeförbrukningen men det känns bra att ha det gjort iallafall.

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Jag får väl krypa till korset och byta på min också, jag har ju en sats liggande som jag fick av en saabpolare för några veckor sen. Det är ju inte fel att veta att man har rätt grejor. Nu ikväll bytte jag olja på min igen inför vinteravställningen nästa vecka (!), 800 mil sen förra bytet. Nog var den svart allt... Men det blir dom väl ganska snabbt antar jag. Shit att jag kört 800 mil på en sommar?
    MEDLEM 7032.

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Turbocab

    Det är långt... mycket långt från alla vw, audiägare som är nöjda med de där 3000 mils intervallerna. Det rasar motorer på löpande band.

    Den accepterade oljeförbrukningen på TFSI och TSI motorerna är 0,5 l per 100 mil.
    Om man nu ligger på gränsen här så får man alltså slå i 15 liter olja mellan 3000 milsservicarna. Då undrar jag varför man ska byta olja alls Räcker ju med att byta filter lite då och då eftersom man redan bytt oljan 3 ggr mellan servicarna.

    Min förra bil, Audi A3 2,0 TFSI sörplade lätt i sig 3 liter per 1000 mil och där hade föregående ägare servat den enligt plan = var 3000 mil

    Jag har beställt en ny Polo 1,2 TSI. Drar den ens hälften av det så kommer det ta hus i helvete

    Är det någon som vet vart gränsen för Saab gick ang onormalt hög oljeförbrukning?
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  16. #36
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Är det någon som vet vart gränsen för Saab gick ang onormalt hög oljeförbrukning?
    Den har varierat med åren men det har funnits officiella siffror på vad som är acceptabelt. Tror den började på 1L per 1000mil men miltalet sänktes flera gånger efter det.

    Det förvånar mig lite att så fort man nämner oil sludge och bristfällig vevhusventilation så kommer Saab upp på tapeten men det är många andra bilmärken som har haft liknande problem däribland VW, Audi och BMW.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Hade min Audi bara dragit 1 liter per 1000 mil så hade jag inte ens höjt på ögonbrynen

    Min nya polo kommer att få Mobil1 var 1000 mil. Kommer dessutom skicka med egen Mobil1 olja till de få servicarna VW kommer utsätta den för

    Dessutom vill de ha 200:- litern för sin VW olja, jag köpte 30 l Mobil 1 från Tyskland för 80:- litern. Samma olja som Meca tex vill ha 230:- litern för
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  18. #38
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 981

    Re: Bra info ny för mig iallafall!

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Det förvånar mig lite att så fort man nämner oil sludge och bristfällig vevhusventilation så kommer Saab upp på tapeten men det är många andra bilmärken som har haft liknande problem däribland VW, Audi och BMW.
    Med tanke på att det var försäkringsbolagen som tröttnade på just Saab så ligger det ju nära och anta att de andra drabbade märkena tog hand om saken på ett annat sätt.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Info om 9-5 3.0 TID
    Av svante_turbo i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 02:05
  2. NU är det sommar... Njae vår iallafall!!
    Av CokeMan i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 00:57
  3. gas info
    Av Föllinge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 07:16
  4. Info om AS3 !?
    Av AkePake i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •